Glutenfritt tunnbröd/tortilla!

tunnbrod1frukostmedtunnbrod2frukostmedtunnbrod1
Ett perfekt picknicktips om man ska till stranden för att sola denna veckan. Göra tortillabröd/tunnbröd som man fyller med goda grönsaker så blir det fantastiskt gott.
Självklart är det även ett jättegott frukostförlag som jag även åt chiapudding till så får man i sig en välbalanserad och stadig frukost fullproppad med protein, omega 3, vitaminer och mineraler.

INGREDIENSER: 10 st
400 gram vatten
150 gram majsmjöl + extra vid utbakning
50 gram rismjöl
1 tsk ekologiskt bakpulver
30 gram fiberhusk

GÖRSÅ HÄR:
1. Blanda alla torra ingredienser. Tillsätt vatten och blanda ihop.
2. Låt degen stå och svälla i 15 min.
3. Dela upp degen i 10 bitar och kavla ut med majsmjöl till en tunn cirkel.
4. Värm upp en torr stekpanna (helst gjutjärn). Stek tortillabröden i den torra varma stekpannan i någon minut på varje sida tills de har fått lite färg.
5. Lägg dem ovanpå varandra på en tallrik och täck genast med en bakduk så de inte torkar ut.

TOPPINGFÖRSLAG:
Ekologiskt kokosfett (som smör), romansallad, avocado, körsbärstomat, gurka, rödlök, sesamfrön, örtsalt.

Recept på chiapudding hittar du här (klick)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *